groen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Maak kennis met de (groene) missie van Camping Corfwater!

De (groene) missie van Camping Corfwater

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) kijken bedrijven niet alleen naar het maken van zoveel mogelijk winst, maar houden ze hierbij ook rekening met de sociale kant (medewerkers, maatschappij en dierenwelzijn) en de milieukant (minder CO2 uitstoot, minder afval). Misschien heb je hierover wel eens iets gelezen of gehoord, men spreekt vaak over een goede balans tussen People, Planet en Profit.

De afgelopen jaren is het bewustzijn rondom de noodzaak van meer duurzaamheid en verantwoord ondernemen sterk toegenomen. In meer praktische zin zien we dit terug in de stijgende verkoop van verantwoorde voeding.



Duurzaamheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Camping Corfwater richt zijn blik volledig op de toekomst en heeft daarbij een (groene) missie: wij willen voortdurend een waardevolle, verantwoorde en betrokken bijdrage leveren aan de maatschappij, het welzijn van de aarde en een duurzame toekomst. Daartoe focussen wij ons op dit moment op de volgende actiepunten: 


. Ambitie om GreenKey-certificering in het seizoen 2021 te behalen
. Het bewust maken van onze kampeerders in hun stroomverbruik
. De verkoop van biologische koffie en andere producten in onze mini-shop
. Het reinigen met milieuvriendelijke reinigingsmiddelen.


Greenkey

Camping Corfwater streeft ernaar om in het seizoen 2021 Green Key gecertificeerd te zijn. Green Key is het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. Bedrijven met een Green Key keurmerk doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. In Nederland zijn er circa 650 locaties met een Green Key.


Accommodaties met een Green Key voldoen aan strenge normen op het gebied van duurzaamheid, milieu en MVO. Deze normen richten zich communicatie, gebruik van energie, gas en water, afvalmanagement, mobiliteit, eten & drinken, groen & bouwen, duurzaam inkopen van non-food producten, maatschappelijke betrokkenheid etc. Voor de verschillende bedrijfssectoren zijn er verschillende normen. Momenteel zijn er circa 25 bedrijfsgroepen. Voorbeelden van bedrijfsgroepen zijn hotels, campings, bungalowparken, congreslocaties, theaters en restaurants.


Om een GreenKey-certificaat te ontvangen, moeten bedrijven voldoen aan een uitgebreide lijst van normen voor bijvoorbeeld maatschappelijke betrokkenheid, recycling, het verantwoord gebruik van grondstoffen en het gebruik van hernieuwbare materialen. Concreet gaat het daarbij bijvoorbeeld om waterbesparing in het sanitair, schoonmaken op milieuverantwoorde wijze, afvalscheiding, energiezuinige verlichting en de inkoop en verkoop van verantwoorde voedingsmiddelen.
Het nemen van al deze maatregelen is een behoorlijke opgave, maar wij gaan de uitdaging graag aan. In de loop van het seizoen 2021 zullen wij de genomen maatregelen steeds vaker naar onze gasten communiceren.

 


Wat doet ons bedrijf aan MVO/ Green Key?

MVO  is een belangrijk thema voor ons. Eén van onze doelen is het behalen en behouden van het Green Key certificaat. De volgende maatregelen hebben wij genomen binnen onze organisatie.

. Waterbesparingen van kranen en douches
. Shampoos en handzeepjes met een milieukeurmerk
. Brandblussers met een milieukeurmerk
. Minimaliseren van plastic artikelen
. Gebruik maken van duurzame schoonmaakmiddelen
. Duurzaam briefpapier, servetten en brochures
. Inkoop van zoveel mogelijk biologische en fairtrade Food- & Beverage producten
. Hanteren van een duurzaam inkoopbeleid
. Minimaliseren van papierverbruik
. Beperken van het energieverbruik door gebruik maken van zoveel mogelijk led lampen en verlichtingssensoren
. Duurzaamheidverklaringen ondertekend met leveranciers
. Een "green team" dat zorg draagt voor naleving van de afspraken rondom MVO en het proces bewaakt.